Wie organiseert autodelen in Damme?
Bij ons is dat CoopStroom, een burgercoöperatie die zich inzet voor de overgang naar 100 procent hernieuwbare energie.
Welke autos?
Er is al sinds 2023 via CoopStroom een auto van een lokale Renault-garage beschikbaar in Sijsele. Tot nu toe is dat bijna altijd een ZOE. Het stadswagentje is een klassieker want al vele jaren op de markt.
Sinds eind mei 2024 stelt CoopStroom ook 7 gloednieuwe elektrische autos (MG4 Standard) van de stad ter beschikking. Ook het stadspersoneel gebruikt deze autos voor het werk maar heeft bij reservering geen voorrang op de andere autodelers.
De MG4 is een recent model. Hij biedt de rijsensaties die moderne elektrische autos kenmerken. De basisuitvoering Standard biedt al een behoorlijke uitrusting met onder meer airconditioning, maar geen ingebouwd navigatiesysteem. Een eigen kinderstoel kan je bevestigen aan één van de twee ISOFIX bevestigingsbeugels. De vierseizoensbanden zorgen ervoor dat je ook op gladde wegen veilig kan rijden, maar je moet natuurlijk altijd je snelheid aanpassen.
Waarom elektrisch?
Autos met een klassieke verbrandingsmotor rijden op benzine, diesel of soms op gas. Dat zijn fossiele brandstoffen. Daar moeten we dringend van af want ze verstoren het klimaat. De uitlaatgassen zijn ook slecht voor onze gezondheid omdat ze de lucht verpesten met schadelijke stoffen.
Helaas, een elektrische auto is bij aankoop duurder dan een vergelijkbare benzine- of dieselwagen (1). Die extra kost kan je met een eigen wagen terugverdienen als je jaarlijks genoeg kilometers doet en thuis kan laden, bij voorkeur met goedkope stroom van eigen zonnepanelen en/of een dynamisch elektriciteitscontract. Heb je niet vaak een (eventueel tweede) auto nodig of kan je niet thuis laden? Met een elektrische deelauto van CoopStroom kan je toch schoon en klimaatvriendelijk rijden zonder grote investering in een eigen auto.
- (1) Vergelijkbaar heeft betrekking op de grootte en uitrusting. De acceleraties en het rijcomfort van de meeste elektrische autos zijn van een hogere categorie.
Waar staan de elektrische deelautos?
Sijsele:
- Twee MG4s bij een laadpaal op de parkeerplaats van het Sociaal Huis aan de Brouwerijstraat.
- Eén Renault ZOE bij een laadpaal aan jeugdhuis LOCO op de kruising van de Stationsstraat met de oude spoorwegbedding.
Moerkerke:
- Vier MG4s bij een laadpaal op de parkeerplaats van het Administratief Centrum en het sportcomplex aan de Vissersstraat 2A.
Damme:
- Eén MG4 bij een laadpaal op het einde van de Burgstraat.
Wie mag met een deelauto van CoopStroom rijden?
Je mag rijden zodra je 20 jaar bent, minstens 6 maanden een rijbewijs hebt en in de laatste 5 jaar geen rijverbod opgelopen hebt.
Wat moet ik doen voordat ik kan inschrijven voor autodelen?
Eén gezinslid heeft of koopt een coöperatief aandeel. Dit dient als waarborg voor het hele gezin. Coopstroom gebruikt het geld voor investeringen in lokale hernieuwbare energieprojecten.
Voor een aandeel van CoopStroom betaal je 250 euro en je moet het minstens 5 jaar houden. Na die 5 jaar kan, wie geen lid wil blijven, de 250 euro terugvragen.
Met een coöperatief aandeel word je mede-eigenaar. Zon aandeel noteert niet op de beurs. Het stijgt of zakt niet in waarde maar is niet helemaal risicovrij. Bij een faillissement van de coöperatie kunnen de aandeelhouders hun inleg deels of helemaal kwijtspelen. De coöperatie kan eventueel een dividend uitkeren als er winst is.
Een aandeel bij sommige andere coöperaties voor hernieuwbare energie geldt ook als waarborg voor autodelen bij CoopStroom. De coöperaties Ecopower en Beauvent zijn bij ons de gekendste.
Wat moet ik nog doen voordat ik kan rijden met een deelauto van CoopStroom?
Je meldt je aan op de website van CoopStroom en schrijft in op het autodeelsysteem met een scan van je identiteitskaart en rijbewijs. Je downloadt de app in de appstore en kan daarna rijtegoed kopen of een abonnement opstarten.
Je hoeft per gezin slechts één aandeel te kopen, maar elk lid van het gezin die een deelauto wil besturen, moet een eigen account hebben. Passagiers hebben uiteraard geen account nodig.
Hoe werkt autodelen bij CoopStroom?
In de CoopStroom-app zie je de beschikbare autos en waar je ze kan vinden. Dat is altijd bij of in de buurt van een laadpaal.
De bestuurder moet de auto op zijn eigen account reserveren.
Je hebt geen sleutel nodig om te rijden, alles gaat met de smartphone. Ook de deuren openen doe je vanuit de app. In elke auto ligt een korte handleiding zodat je weet hoe je de auto start en ermee rijdt.
Je komt na je rit altijd terug naar de laadpaal waar je bent vertrokken en parkeert steeds op de plaats(en) die gereserveerd zijn voor deelwagens. Je sluit daarna de auto met je smartphone en kan naar huis.
Is de accu na je rit minder dan 70 procent volgeladen? Koppel dan de auto met de laadkabel aan de laadpaal en start met opladen. Zo is de volgende gebruiker er zeker van dat hij een lange rit kan maken.
Je hoeft niet zelf te betalen omdat je de auto oplaadt. Je activeert de laadpaal met de laadpas die in de auto ligt.
Hoeveel betaal ik om te rijden met een auto van CoopStroom?
Je zal alleen betalen wat je rijdt. De gebruikte tijd en gereden kilometers bepalen de prijs van elke rit. Een kilometer kost 33 cent. Een minuut kost 5 cent, dat komt dus op 3 euro voor een uur. Je betaalt maximaal 8 uur aan tijdskost per dag. Met andere woorden: reserveer je de deelwagen voor 24 uur dan betaal je 24 euro voor de tijd. Tussen 23 uur en 7 uur betaal je niet voor tijd.
Elke minuut te laat terug wordt dubbel aangerekend. Maak je reservering, dus hoelang je de auto wil houden, dus niet te krap. Tijd die je niet hebt gebruikt, na het afsluiten van de rit, wordt voor 80 procent terugbetaald. In cijfers: een uur later terug dan voorzien kost 6 euro, een uur eerder terug 60 cent.
Bij vertraging kan je best proberen jouw reservatie te verlengen. Dat kan zelfs nog tijdens de rit, bijvoorbeeld als je vastzit in de file. Verlengen kan niet meer als een andere gebruiker kort na jouw geplande terugkomst heeft gereserveerd. Er is wel altijd een buffer van minimum 40 minuten tussen de reservaties.
Er zijn speciale tarieven voor wie vaak een deelauto wil gebruiken. Met een abonnement van 225 euro per 3 maanden koop je de tijd van jouw ritten af. Maandelijks betaal je alleen nog de gereden kilometers. Je kan de auto voor meerdere dagen lenen, maar vanaf 49 uur per uitleenbeurt betaal je, zelfs met een abonnement, wel voor de tijd. Een voorbeeld: je reserveert een deelauto van vrijdagavond 18 uur tot zondagavond 22 uur. Maar je bent een half uur vroeger terug. Je betaalt dan 3 x 3 euro = 9 euro – 1,20 euro = 7,80 euro voor de tijd.
Goed om te weten: de deelautos zijn omnium verzekerd, met een vrijstelling van 250 euro. Maar je bent niet verzekerd als je op het account van iemand anders rijdt. Met één aandeel kan het hele gezin rijden, maar elke bestuurder moet zijn eigen account hebben.
Verkeersboetes betaal je uiteraard zelf.
Wanneer is een deelauto voordeliger?
Een eigen auto kost je veel geld: aankoop, verzekering, brandstof, onderhoud, herstelling. Behalve voor volledig elektrische autos komt daar direct na de aankoop ook de belasting op inverkeerstelling bij en daarna jaarlijks de verkeersbelasting.
De teller blijft altijd lopen, ook zonder één kilometer te rijden betaal je belasting en verzekering en elk jaar verliest je auto een deel van zijn waarde.
Daarin maakt een deelauto het verschil: de aankoop, de belastingen, de verzekering en het onderhoud worden verdeeld over iedereen. Als jij vandaag betaalt en ik morgen zijn we allebei beter af.
Coopstroom heeft het nagerekend: wie minder dan 11 000 kilometer doet per jaar is goedkoper af met een deelauto.
Hoe zeker is het dat er een deelauto beschikbaar is?
In Sijsele en Moerkerke is de kans heel groot dat je altijd een deelauto vindt, ook last-minute. Je kan, als je zeker een auto nodig hebt, ook ruim vooraf reserveren. Veranderen je plannen nog? Je kan tot 24 uur vooraf de rit nog gratis annuleren of inkorten. Doe je dat op minder dan 24 uur voor de rit dan krijg je nog 80 procent van de tijdskost terug.
Kan ik ook rijden met elektrische deelautos van CoopStroom in andere steden en gemeenten?
Jazeker. In Brugge en gemeenten in de buurt zijn er diverse elektrische deelautos van Coopstroom. Je hebt de keuze tussen verschillende modellen met verschillende groottes. Coopstroom heeft niet alleen personenwagens maar ook bestelwagens en zelfs een busje. Voor deze VW ID Buzz betaal je wel meer.
Waar kan ik bijladen tijdens een verre rit?
De nieuwe MG Standard haalt met een volle accu 200 tot 300 kilometer terwijl je toch nog een veilige reserve overhoudt. Het rijbereik bedraagt volgens de WLTP-norm 350 kilometer maar hangt in werkelijkheid af van de buitentemperatuur en de rijstijl. In de winterkou en bij hoge snelheid moet je vlugger bijladen. Het maakt een groot verschil als je op de snelweg 100 km/uur rijdt en niet 120 km/uur.
Er staan tienduizenden laadpalen in Vlaanderen waar je kan bijladen met de laadpas en de laadkabel die in de koffer van de auto ligt. De MG4 Standard laadt er in een uur 30 tot 40 kilometer bij. Grote kans dat je in de buurt van je bestemming zon laadpaal vindt.
Als dat niet volstaat, kan je de MG4 Standard snel bijladen. Je wint in een goed halfuur 150 tot 200 kilometer extra rijbereik aan een snellaadpaal die minstens 88 kilowatt per laadpunt kan leveren. Dat is vaak het geval want de meeste ultrasnelle laadpalen leveren wel 300 tot 400 kW. Let op: oudere snellaadpalen leveren vaak maar 50 kW. Daar duurt een laadbeurt uiteraard wat langer.
De laadkabel die je nodigt hebt, hangt altijd aan de snellaadpaal. Ook voor snelladen gebruik je de laadpas die je in de deelauto vindt.
Je vindt de ultrasnelle laadpalen van bijvoorbeeld Fastned en Ionity vooral langs snelwegen. Andere firmas, zoals Electra, plaatsen hun ultrasnelle laadpalen op parkeerterreinen bij supermarkten.
Tesla heeft zijn eigen netwerk van snelle Superchargers. Ook elektrische autos van andere merken kunnen er laden, maar alleen via de Tesla-app of met een daaraan gekoppelde laadpas. De laadpas bij onze deelautos zal er niet werken.
Je kan de locatie van laadpalen bijvoorbeeld terugvinden en/of je route plannen op nl.chargemap.com. Je kiest best een locatie met meerdere snellaadpalen en met voorzieningen (WC, drank en etenswaren). Zo kan je de laadtijd nuttig combineren met een pauze. Je hoeft immers niet bij de auto te blijven tijdens een laadsessie.
Het is niet echt de bedoeling dat je de accu helemaal vollaadt aan zon snellaadpaal. De laadsnelheid verlaagt geleidelijk maar vrij snel zodra de accu voor ongeveer 80 procent geladen is. Je zet dan beter je rit verder. Als het nodig is dan laad je later nog eens bij aan een volgende snellaadpaal.
Mag ik ook naar het buitenland?
Je mag overal naartoe binnen Europa, maar de MG4 Standard is niet gekozen omdat hij bijzonder geschikt is voor verre reizen. Daarvoor bestaan er andere (lees: duurdere) elektrische autos die niet alleen een grotere actieradius hebben maar ook nog sneller onderweg kunnen bijladen.
Let op: In heel wat landen of steden moet je bepaalde wegenvignetten of, zelfs met een elektrische auto, milieuvignetten aankopen om erdoor te rijden.
De vierseizoensbanden voldoen aan de wettelijke vereisten om in Duitsland te rijden bij winterweer.
Kan ik zon elektrische deelauto van Coopstroom eens testen?
De elektrische autos hebben geen versnellingen. Dat kan even wennen zijn. Heb je last van startersvrees? Vraag dan een testrit aan en laat je begeleiden door één van de coöperanten/autodeelgebruikers. Zij delen hun kennis uit de praktijk en helpen jou op weg!
Wil je meer weten over autodelen met CoopStroom of een testrit boeken?