De Vlaamse Regering keurde op 9 februari 2024 het definitieve besluit goed over de aanvraagprocedure en de toekenningsvoorwaarden voor de nieuwe premie.
De premie is voor de aankoop van:
- een elektrische wagen voor personenvervoer (categorie M1);
- een elektrisch voertuig voor goederenvervoer tot 3 500 kilo (categorie N);
- een zware micro-stadswagen (categorie L7e-C).
De premie is bedoeld voor zero-emissievoertuigen. Stekkerhybrides (plug-in hybride voertuigen) komen daardoor uiteraard niet in aanmerking.
Voor wie?
De premie is bedoeld voor:
- natuurlijke personen (ook als het voertuig zal worden gebruikt voor beroepsdoeleinden en fiscaal kan worden afgetrokken in de personenbelasting);
- rechtspersonen zonder winstoogmerk die niet onderworpen zijn aan de vennootschapsbelasting;
- aanbieders van autodelen.
Voor een nieuw elektrisch voertuig
Je krijgt 5 000 euro premie voor een nieuw elektrisch voertuig dat maximaal 40 000 euro kost. Dit is de aankoopprijs op de factuur, met inbegrip van opties, accessoires en btw. Korting bij de aankoop mag je in rekening brengen, de overname van je vorig voertuig uiteraard niet. De premie kan nooit hoger zijn dan 25 procent van de aankoopprijs.
Een demovoertuig dat al ingeschreven was bij een autohandelaar wordt beschouwd als nieuw als het maximaal 2 jaar geleden gebouwd is en het niet meer dan 6 000 kilometer op de teller heeft.
Er zijn lijstjes met de autos en zware microcars die recht geven op de premie, bijvoorbeeld www.egear.be/elektrische-auto-premie.
Het besluit van de Vlaamse Regering spreekt over een premie voor zero-emissievoertuigen. Dat zijn niet alleen de volledig elektrische voertuigen maar ook voertuigen met brandstofcellen. Maar een voertuig met brandstofcellen (beter bekend als waterstofauto) zal je niet vinden voor 40 000 euro of minder.
Voor een tweedehands elektrisch voertuig
Je krijgt 3 000 euro premie voor de aankoop van een tweedehands elektrisch voertuig dat maximaal 40 000 euro kost. De oorspronkelijke cataloguswaarde, zonder opties, mag niet meer bedragen dan 60 000 euro, btw inbegrepen. De premie is altijd beperkt tot 25 procent van de aankoopprijs.
Een bijlage bij het besluit van de Vlaamse Regering somt alle voertuigen op die recht geven op de premie als je ze tweedehands koopt. Dit is de lijst van cataloguswaarden(PDF bestand opent in nieuw venster), voor de jaren en prijzen relevant voor deze premie.
De wagen of het voertuig moet bij de inschrijving door de aanvrager van de premie tussen 3 en 8 jaar oud zijn, gerekend vanaf de dag van de eerste ingebruikname.
Je krijgt de premie alleen als je het voertuig aankoopt bij een autohandelaar. Een aankoop bij een particulier geeft geen recht op de premie.
Enkele voorwaarden
Je krijgt de premie voor aankopen vanaf 25 september 2023 maar je mag het voertuig maar in 2024 inschrijven.
Het voertuig moet minstens 3 jaar eigendom blijven van de koper die de premie gekregen heeft of van zijn erfgenaam. Het moet ook al die tijd ingeschreven zijn op een adres in het Vlaamse Gewest. Een particulier kan slechts één keer een premie krijgen.
Meer interessante info kan je vinden op het digitaal loket van de Vlaamse overheid. Kijk daar al eens naar voordat je een auto bestelt. Alleen op het digitaal loket vind je de volledige informatie over de premie, niet in onze korte samenvatting.
Vaste premiebedragen
Het ontwerpbesluit van 10 november 2023 over de aanvraagprocedure en de toekenningsvoorwaarden voor deze nieuwe premie voorzag in de mogelijkheid dat de bevoegde Vlaamse minister de nog toe te kennen premies bij groter dan verwacht succes vervroegd kon verminderen. Na een kritisch advies door de Raad van State is die mogelijkheid geschrapt in het definitieve besluit van 9 februari 2024. De premiebedragen staan dus vast voor alle aankopen in 2024 en zullen niet lager zijn voor aankopen later in het jaar.
Sommige stemmen vroegen zich zich al meteen af of de premie niet vervroegd zou worden afgeschaft als het budget op is. Er was echter niets dat daarop wijst in de officiële communicatie van de Vlaamse overheid.
Het nieuw samengestelde Vlaams Parlement besliste echter op 6 november 2024 dat alleen aankopen die ten laatste op 22 november worden afgesloten nog aanmerking komen voor deze premie.
Hoe aanvragen?
Je gaat naar het digitaal loket van de Vlaamse overheid.
De aanvraag van de premie gebeurt er in twee stappen.
Stap 1:
- Je meldt de koop aan binnen 90 dagen na de ondertekening van de verkoopovereenkomst. Aanmelden kan tot 31 december 2024.
Stap 2:
- Je levert het bewijs van aankoop en betaling binnen 90 dagen na de inschrijving van het voertuig.
Waarom kan 2024 hét moment zijn voor jouw eerste elektrische wagen?
Omdat de aankoopprijzen voor nieuwe autos nu laag zijn
Sommige automerken verlaagden - al dan niet tijdelijk - hun verkoopprijzen opdat hun autos in aanmerking zouden komen voor de Vlaamse premie. Dat kunnen ze omdat de grondstoffen voor de veelgebruikte NMC batterijcellen na een piek in 2022 fors gezakt zijn. Het gaat over lithium, nikkel, mangaan en kobalt.
Er is ook meer concurrentie tussen de autobouwers, dit terwijl de vraag naar elektrische autos in Duitsland - een belangrijke markt voor de autoverkoop - terugloopt nadat er in december 2023 onverwacht vervroegd een einde gekomen is aan de bestaande aankooppremie. Autobouwers verlaagden hun prijzen om hun verkoop op peil te houden. Daardoor zijn er koopjes te doen.
Het is te verwachten dat de grondstoffenprijzen weer gaan stijgen als de verkoop van elektrische autos toeneemt. Daarvoor moeten we niet alleen naar Europa kijken. Wist je dat er nergens meer elektrische autos worden verkocht dan in China?
Nieuwe elektrische autos zouden de volgende jaren dus wel eens duurder kunnen zijn dan vandaag.
Omdat er nog altijd fiscale voordelen zijn
Je betaalt in Vlaanderen voorlopig nog geen Belasting Op Inverkeerstelling (BIV) en geen jaarlijkse verkeersbelasting voor een elektrische auto. De nieuwe Vlaamse Regering wil daar verandering in brengen voor autos die na een nog te bepalen datum gekocht zullen worden.
Is een elektrische auto altijd een dure aankoop?
De premie is er alleen voor autos tot 40 000 euro. Dit betekent niet dat er alleen goede autos te koop zijn voor 39 990 euro. Dankzij de premie zijn er nieuwe elektrische autos van minder dan 30 000 euro waarmee je – zelfs in de winter als het rijbereik minder is - minstens een paar uur kan rijden en daarna tijdens een pauze, als dat nodig is, in een goed half uur weer tot 80 procent kan bijladen. Nog verder blijven opladen heeft weinig zin: de laadsnelheid neemt geleidelijk sterker af als je tot meer dan 80 procent bijlaadt aan een snellaadpaal.
Niet alleen bij ons maar ook in onze buurlanden is er nu een goed uitgebouwd netwerk van (ultra)snellaadpalen. Je vindt ze vooral langs autosnelwegen en in de buurt van snelwegopritten, maar ook steeds meer bij steden. Verre ritten zijn met de meeste elektrische autos geen probleem meer, het vergt alleen wat planning.
Je kan zelfs een nieuwe elektrische auto op de kop tikken voor minder dan 20 000 euro (premie afgetrokken). Maar wonderen bestaan niet: zon auto is minder goed uitgerust en met een kleine batterij zijn verre ritten niet makkelijk.
Elektrisch autorijden is goedkoper dan je denkt
Lijkt de aankoop van een elektrische wagen nog altijd duur? Je rijdt wel goedkoper dan met benzine of diesel als je thuis kan opladen. Na een piek in september 2022 zijn de prijzen voor netstroom weer gezakt tot een redelijk niveau. Met eigen zonnepanelen kan je nog goedkoper rijden. Je moet daarvoor zo veel mogelijk overdag opladen zodra je een digitale meter hebt. Dat legden we vroeger al uit in voor-wie-zijn-nieuwe-zonnepanelen-interessant.
De nieuwe aankooppremie zorgt er voor dat elektrisch rijden vaker de beste keuze is voor de portemonnee, ook als je niet elk jaar minstens een paar tienduizend kilometers rijdt. Meer daarover lees je in nieuwe-aankooppremie-voor-betaalbaar-elektrisch-autorijden.
Elektrisch rijden supercomfortabel, stiller, schoner én veel beter voor het klimaat.
Ben je binnenkort toe aan een andere auto? Denk dan zeker eens goed na.
(dit artikel is laatst aangepast op 8 november 2024)