Het heeft wat langer geduurd dan verwacht, maar op 1 september 2022 is de concessie voor het plaatsen van publiek toegankelijke laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen op openbaar domein in Vlaamse steden en gemeenten van start gegaan.
De Vlaamse Regering heeft de concessie gegund aan Engie en Total Energies. Zij zullen verantwoordelijk zijn voor de uitrol van de laadpalen. In onze regio is Total Energies aangeduid.
Welke laadpalen?
Het gaat hier over gewone laadpalen waar je in een uur genoeg bijlaadt om enkele tientallen kilometers te rijden. Het gaat dus niet over snellaadpalen waar je onderweg naar je bestemming vlug even bijlaadt.
Wie gewoonlijk thuis laadt, zal de laadpalen gebruiken om te laden op bestemming na een lange rit. De laadpalen staan daarom vaak daar waar je iets doet terwijl de auto oplaadt, zoals winkelen, een concert bijwonen of sporten.
Wie geen thuis niet kan laden omdat hij geen garage of oprit heeft, zal meestal bijladen aan zon gewone publieke laadpaal. Dat is namelijk minder duur dan laden aan een snellaadpaal. Te vaak snelladen is ook niet goed voor de kwaliteit en levensduur van de batterij.
Hoeveel laadpalen?
De Vlaamse regering gaf enkele jaren geleden opdracht aan de Vlaamse steden en gemeenten om laadpalen te plaatsen. Bijna alle steden en gemeenten deden een beroep op Fluvius om die taak uit te voeren.
Tussen 2016 en 2021 zijn er zo 5 000 gewone laadpalen geplaatst, meestal door de firma Allego. Aan elke laadpaal zijn er 2 identieke laadpunten, er zijn dus 10 000 laadpunten, verspreid over alle Vlaamse steden en gemeenten. Er kunnen twee autos tegelijk opladen aan zon laadpaal. Je laadt via een eigen kabel. Zon kabel krijg je met de auto meegeleverd, soms moet je daarvoor extra betalen.
Engie en Total Energies zullen tegen 2025 nog 12 500 laadpalen bijplaatsen (25 000 laadpunten). Daarmee volgt het aantal laadpunten de verwachte toename van het aantal elektrische autos en zullen meer gezinnen een laadpaal in hun buurt vinden.
Paal volgt wagen
Je hebt of leaset een volledig elektrische (particuliere of bedrijfs-)auto of hebt er een besteld? En je kan niet thuisladen omdat je geen garage of oprit hebt? Er is ook geen publiek toegankelijke laadpaal binnen 250 meter wandelafstand?
Via het loket Paal volgt Wagen kan je een publiek toegankelijke laadpaal aanvragen op maximaal 250 meter wandelafstand van je woning (je hoofdverblijfplaats, niet een tweede verblijf!). Ook ondernemingen kunnen een aanvraag indienen als er geen mogelijkheid is om op het bedrijf te laden.
Er zal worden nagegaan of de aanvraag verenigbaar is met de parkeerregels. Als de aanvraag aan alle voorwaarden voldoet, zal de Vlaamse overheid opdracht geven aan Total Energies om een laadpaal te plaatsen. Die firma zal samen met onze stad en Fluvius een geschikte plaats zoeken.
Paal volgt paal
Iedereen mag zijn elektrische auto of stekkerhybride (plug-in hybride) opladen aan de laadpaal die jij hebt aangevraagd. Er is dus geen garantie dat je altijd aan die laadpaal terecht zal kunnen. Maar als blijkt dat een laadpaal vaak wordt gebruikt dan komt er een laadpaal bij. Dat heet paal volgt paal. Daarnaast komen er sowieso nog laadpalen op strategische plaatsen. Dit is op drukke plaatsen waar er wellicht veel vraag zal zijn naar laadmogelijkheden.
Wat kost laden aan een nieuwe publieke laadpaal?
De laadprijs aan de nieuwe publieke laadpalen hangt af van de regio en bedraagt bij ons (bij aanvang in september 2022) 54 cent/kWh. Een voorzichtige bestuurder met een zuinige auto betaalt 8 tot 10 euro aan zon publieke laadpaal om 100 kilometer elektrisch te rijden.
Die prijs kan 4 keer per jaar worden aangepast om in te spelen op schommelende elektriciteitsprijzen. Dit kan zowel een hogere als een lagere laadprijs voor de e-rijders als gevolg hebben.
Voordelig laden
Thuisladen is doorgaans goedkoper dan publiek laden. Het komt wel voor dat de tarieven voor publiek laden met vertraging de marktprijs voor elektriciteit volgen en dat laden aan een publieke laadpaal tijdelijk goedkoper is dan thuis netstroom laden.
De meeste Damse gezinnen kunnen een e-auto thuis laden. Thuisladen is goedkoop als je zonnepanelen hebt of nog zal plaatsen. Als je nu zonnepanelen plaatst dan krijg je onvermijdelijk een digitale meter. Als je zonnepanelen hebt van voor 2021 dan wordt je oude meter met terugdraaiende teller in de toekomst ook vervangen door een nieuwe digitale meter. (1)
Zodra je een digitale meter hebt, is zonnestroom het goedkoopst als je het meteen verbruikt of opslaat in een batterij van een elektrische auto. Als je zonnepanelen meer produceren dan je op dat moment verbruikt of opslaat in de batterij dan kan je het overschot wel verkopen aan je stroomleverancier, maar die prijs ligt lager dan wat je betaalt aan je leverancier op de momenten dat je meer verbruikt dan de panelen produceren.
Eigenaars van zonnepanelen hebben er belang bij om hun zelfverbruik te verhogen zodra ze een digitale meter hebben. Daarover kan je meer lezen in dit artikel van maart 2021 (later aangepast): Verbruik je eigen zonnestroom
-
-
- (1) Wanneer Fluvius in jouw buurt digitale meters plaatst, krijg je het aanbod om een digitale meter te laten plaatsen en kan je de retroactieve investeringspremie aanvragen. Als je niet ingaat op dit aanbod, kan je de plaatsing van een digitale meter nog uitstellen tot na 1 januari 2025. Alleen als het technisch niet anders kan (bijvoorbeeld bij spanningswijzigingen, werken in de straat, een defecte meter …), als je na 1 januari 2021 een nieuwe zonnepaneleninstallatie laat plaatsen of als de zonnepaneleninstallatie ouder is dan 15 jaar, krijg je als eigenaar van zonnepanelen wel meteen een digitale meter.
-
(dit artikel is aangepast op 28 december 2023)