Nieuwe zonnepanelen zijn interessant voor grote verbruikers
Een kleine zonne-installatie is in verhouding duurder dan een grotere installatie. Je betaalt niet veel voor enkele extra panelen.
Je kunt dus de investering in zonnepanelen sneller terugverdienen als je veel panelen nodig hebt voor je verbruik.
Misschien ben je geen grote stroomverbruiker? Dat is natuurlijk prima, maar er zijn interessante mogelijkheden om je fossiele energieverbruik te vervangen door zonnestroom. Straks meer daarover.
Nieuwe zonnepanelen zijn interessant bij nieuwbouw
Zonnepanelen verlagen het E-peil van je nieuwe huis. Een zonnepanelensysteem kan dus helpen om het verplichte lage E-peil te halen (max E 30) én het verplichte minimale aandeel hernieuwbare energie.
Zonnepanelen zijn echter niet noodzakelijk bij een nieuwe woning. Je kan ook met andere energiemaatregelen een laag E-peil halen en genoeg hernieuwbare energie produceren.
Nieuwe zonnepanelen zijn interessant als je netstroom duur betaalt
Hoe duurder de netstroom, hoe rendabeler een investering in eigen zonnepanelen.
We kunnen de redenering omkeren: zonnepanelen zijn minder interessant als je weinig betaalt voor stroom van het net. Dat is het geval als je recht hebt op het sociaal tarief.
Het sociaal tarief, ook wel de sociale maximumprijs genoemd, is een prijs voor elektriciteit en gas die lager is dan het normale tarief. Elke leverancier moet deze prijs automatisch aanrekenen als je daar recht op hebt. Je krijgt dus bij alle leveranciers van elektriciteit en aardgas altijd de goedkoopste prijs.
Nieuwe zonnepanelen zijn interessant bij een hoog zelfverbruik
Vooral het zelfverbruik bepaalt of nieuwe zonnepanelen een aantrekkelijke investering zijn. Want hoe meer je verbruik samenvalt met de periodes waarin jouw zonnepanelen elektriciteit produceren, hoe minder elektriciteit je moet afnemen van het net en hoe beter voor je portemonnee.
Zonnepanelen zetten licht om in elektriciteit. Het komt er dus vooral op aan dat je stroom overdag verbruikt. De stroomproductie is uiteraard het hoogst bij een stralend zon, maar ook bij (lichte) bewolking leveren de panelen behoorlijk veel.
Het is makkelijker om stroom te verbruiken op het moment dat de zonnepanelen aan het werk zijn als je een job hebt buiten de normale uren overdag of als je regelmatig thuiswerkt of een deeltijdse baan hebt. Niet s avonds maar s middags koken op een elektrisch fornuis kan een verschil maken als je panelen op het zuiden gericht zijn. Andere grote huishoudelijke verbruikers zijn: droogkast, vaatwasser, wasmachine (in die volgorde). Een elektrische boiler (of de zuinige versie: de warmtepompboiler) is een grote verbruiker en kan je instellen zodat hij alleen werkt als de zonnepanelen meest produceren.
Een hoog zelfverbruik is makkelijker als je je niet lang of vaak op reis gaat. Je kiest eigenlijk ook beter voor een wintersportvakantie dan voor een zomerse strandvakantie (maar neem dit niet als een ernstig bedoeld advies!).
Nieuwe zonnepanelen zijn interessant als je elektrisch autorijdt en overdag thuis oplaadt
De beste oplossing voor een hoog zelfverbruik is een batterij die de elektriciteit van je zonnepanelen kan bufferen voor later gebruik. De wonderoplossing voor zeer rendabele zonnepanelen bestaat dus. Dat is niet een thuisbatterij maar wél een batterij op wielen. In de batterij van een doorsnee elektrische auto kan je wel 10 keer zoveel elektriciteit opslaan als in een gemiddelde thuisbatterij. Er is één voorwaarde voor een hoog zelfverbruik: je moet zoveel mogelijk de batterij van een elektrische auto thuis en overdag opladen.
Je kan het makkelijkst veel zonnestroom in de batterij van een elektrische auto opslaan als je een intelligente laadpaal of wandlader gebruikt. Die zorgt ervoor je niet meer stroom aan de auto voedt dan de panelen op dat moment opwekken. Het past ook de laadsnelheid automatisch aan het andere stroomverbruik in huis aan.
Je bent te weinig thuis om overdag genoeg op te laden? Die vrees is niet ongegrond als je veel kilometers rijdt en elke dag met de auto naar het werk rijdt en ook in het weekend vaak de auto gebruikt. Maar je hoeft natuurlijk niet zelf thuis te zijn om je auto op te laden, het volstaat dat de auto er is. Opladen doe je uiteraard best op een zonnige dag. De meest zonnige dag van de week is misschien ook geschikt om eens met de fiets naar het werk te rijden? Of je kan eens samen in de auto met een collega?
Hoeveel kan je opladen tijdens zon werkdag? Om een idee te geven: een uur opladen aan 7,2 kW (32 Ampère x 230 Volt) kan volstaan voor minstens 40 kilometer rijden met een zuinige elektrische auto én een zuinige rijstijl. Natuurlijk zal alleen een grotere zonne-installatie op een stralende dag zoveel kunnen leveren. Een intelligente laadpaal zal bovendien minder stroom voeden aan de batterij als het bewolkt is. Daardoor neemt de laadtijd uiteraard wel toe.
Nieuwe zonnepanelen zijn nog interessanter zodra je met pensioen gaat
Brengen nieuwe zonnepanelen het meest op als je met pensioen bent? In elk geval kan je dan makkelijker overdag de huishoudelijke elektrische toestellen gebruiken en de elektrische auto opladen. Maar is het daarom een goed idee om zolang te wachten? Je krijgt bij de bank maar weinig intrest op je spaargeld. Je investeert je geld beter in zonnepanelen.
Je kan het natuurlijk ook anders bekijken: niet alleen geld is belangrijk. Een toename aan propere hernieuwbare energie is toch wat telt? Je krijgt er een goed gevoel bij. Dat is onbetaalbaar.
Blijven twijfelen loont zeker niet. Het is een illusie dat je het rendement van je toekomstige installatie vooraf nauwkeurig kan berekenen. Daarvoor zou je niet alleen de exacte levensduur van je zonnepanelen en de omvormer moeten kennen maar ook de toekomstige prijs van netstroom. Dat laatste is koffiedik kijken.
(dit artikel is laatst aangepast op 8 november 2024)